Brand Breakfastdé maandelijkse branding podcast
Duik samen met de merkexperts van Pavlov en hun gasten in de wereld van branding en marketing en haal elke maand weer meer uit uw merk.
Episode 69: Ambassador marketing met Niels Vandecasteele (Sunday)
In de laatste aflevering voor onze jaarlijkse zomerstop ontvangen we een expert in ambassadeurschap. Want onze gast Niels Vandecasteele is niet alleen CEO bij merchandising-specialist Sunday, maar ook de co-auteur van het boek Iedereen superfan, een gids om van je klanten merkambassadeurs te maken.
Tijdens onze babbel hebben we het dan ook over wat brand ambassadorship precies is, en hoe je met een slimme ambassador marketing strategie mond-aan-mond reclame stimuleert bij klanten en medewerkers van je organisatie. We bespreken welke rol storytelling speelt, hoe belangrijk een sense of belonging is en welke tactieken kunnen worden ingezet om spontane referenties te faciliteren bij relevant doelgroepen. En bovendien ontdekken we dat je helemaal geen hip B2C-merk moet hebben om maximaal te winnen bij ambassadeurschap.
Het boek Iedereen superfan van Niels Vandecasteele en Stefan Doutreluingne is uitgegeven bij Lannoo Campus en is te koop bij uw favoriete boekhandel.
Episode 68: online marktplaatsen met Frank Laenens (Merkado)
Wie dacht dat u om succesvol te zijn online een compleet eigen e-commerce platform moet uitbouwen, of dat grote online spelers enkel een deel van de marge afromen van wat u online verkoopt, moet zeker deze aflevering beluisteren.
In aflevering 68 hebben we immers Frank Laenens van Merkado te gast, specialist in het profileren van merken, producten en concepten via platformen als Amazon, Zalando, Bol of zelfs Decathlon. Deze zogenaamde online marketplaces winnen snel terrein, en niet alleen als (bijkomende) manier om uw aanbod te verkopen via een drukbezochte webwinkel.
Online marktplaatsen vervullen immers nog heel wat andere rollen. Zo start liefst 63% van de online klanten zijn of haar zoektocht op deze marktplaatsen, en leert 80% van de consumenten er nieuwe producten en merken kennen. Zeker de moeite om minstens te bestuderen als verkoopkanaal dus, op voorwaarde dat u het doordacht en professioneel aanpakt tenminste.
Ontdek in deze aflevering de meerwaarde van online marketplaces voor uw merk en uw omzet, en neem de concrete tips van Frank mee om zelf succesvol te worden met behulp van de miljoenen bezoekers die ze u aanbieden.
Episode 67: politieke branding, merkmaturiteit en peer vs expert reviews
In aflevering 67 duiken Michaël en Stef weer in enkele actuele en minder actuele branding en marketing topics.
Met de verkiezingen in aantocht onderzoeken ze waarom er zo’n grote kloof bestaat tussen burgers en politieke merken dat 1,3 Belgen blanco of ongeldig stemt. Ze filosoferen over hoe een ideologie het best in een kernboodschap verpakt kan worden die verkiezingen doet winnen en ontdekken waarom dat niet zo makkelijk is anno 2024.
Vervolgens hebben ze het over merkmaturiteit, en een interessant model om te bepalen welke concrete strategische acties er nodig zijn in elke fase van een merk. Waarin investeer je best op welk moment van het bestaan van een merk? En welke marketing en kanalen zijn het slimste om impact te genereren?
Tenslotte hebben ze het over de magie van customer reviews voor een merk. Waarom vertrouwen we wildvreemden om ons koopadvies te geven? En wanneer speel je het best andere klanten, dan wel experts uit om je merk te bejubelen?
Episode 66: ESG, brand purpose en people centricity met Katrien Van Rompay (The Cornerstone)
ESG – oftewel Environmental, Social & Governance – is een bijzonder hot topic. Niet alleen zien we maatschappelijk de vraag naar purpose driven ondernemen groeien, ook een nieuw wettelijk kader met een wettelijke verplichting rond ESG rapportering zorgt ervoor dat het thema bij veel merken hoog op de agenda staat. Zowat 97% van de bedrijven geeft in een recente studie bijvoorbeeld aan dat ze menen dat ESG hun business zal veranderen.
In aflevering 66 nodigen we Katrien Van Rompay van The Cornerstone uit, een specialiste in het thema en dan vooral in het vraagstuk omtrent het menselijke aspect van ESG. Want hoe kan de gevreesde rapporteringsverplichting als een opportuniteit gebruikt worden? Hoe zorgt u dat er een mens-centrisch denken ontstaat dat een positieve impact heeft op alle verschillende stakeholders? Hoe gaat men als bescheiden KMO om met de verwachting en ongetwijfeld komende verplichtingen? En wat in godsnaam is green hushing?
Ontdek er alles over in deze aflevering en ga aan de slag met uw eigen purpose driven merk.
Episode 65: de vakbeurs met Matthieu Bout (Walker Milton)
Als we bepaalde voorspellingen en recente cijfers mogen geloven zijn traditionele vakbeurzen over hun hoogtepunt heen: niet alleen zijn er minder beurzen dan 10 jaar geleden, er komen ook minder bezoekers op af. Nochtans heeft 88% van die bezoekers de autoriteit om te kopen, en leiden die bezoeken voor 70% van de standhouders tot interessante nieuwe leads.
Hoog tijd dus om te onderzoeken hoe een vakbeurs een toegevoegde waarde kan bieden voor uw merk. In aflevering 65 van Brand Breakfast hebben we business developer en beurzenspecialist Matthie Bout te gast. Hij schreef recent het interessante boek ‘De laatste werkdag van de topverkoper’, waarin hij in detail uitlegt hoe u echt rendement kan halen uit deze hoogdagen voor verkopers.
Samen bespreken we de clichés die over beurzen de ronde doen, hoe een goede beursstand eruit moet zien, hoe u uw merk en de verkopers voorbereidt op een beursdeelname, hoe u die deelname inpast in een bredere marketing- en salesstrategie, hoe u opportuniteiten spot en opvolgt, en op welke manier u aan de hand van bewezen modellen aan relevante nieuwe klanten raakt.
Episode 64: brand language, mergers & acquisitions en concurrentiestudies
In aflevering 64 buigen Michaël en Stef zich opnieuw over enkele actuele en minder actuele topics uit de wondere wereld van de merkstrategie.
Stef ontdekte dat er zoiets bestaat als verkeerde taal in merkcommunicatie, meer bepaald woorden en framing die uw merk geld kunnen kosten. Samen zoeken ze uit welke wetten der terminologie en semantiek werken in communicatie, en welke beter te vermijden zijn.
Michaël komt met advies voor organisaties die momenteel surfen op de consolidatiegolf die doorheen meerdere sectoren rolt. Want hoe gaat u als merk om met een fusie of overname? Hoe communiceert u degelijk over de veranderingen die er onlosmakelijk mee verbonden zijn? En wat te doen met botsende merkculturen en -identiteiten.
Tenslotte raakt Stef geïnspireerd door Alex Smith (auteur van No bullsh*t stragegy), en meer bepaald zijn stelling dat de grootste concurrent voor een Harley Davidson een veranda is. De stelling doet ons nadenken over concurrentiestudies, en meer bepaald de methodes die ervoor gebruikt worden. We onderzoeken hoe u voor uw merk kunt bepalen wie de echte concurrenten zijn, naast degene die u standaard zou aanwijzen.
Episode 63: personal branding en thought leadership met Ianka Fleerackers
In 2010 schreef Stef zijn eerste boek ‘Mensen als Merken’, over personal branding. En dat het thema sindsdien niet meer weg te denken is uit het zakenleven is een understatement. Met een war for talent, aankomende verkiezingen en sociale media die van elke professional en ondernemer een zichtbare opiniemaker kunnen maken, is personal branding vandaag overal.
Geen wonder dus dat ondernemer, keynote speaker en podcast host Ianka Fleerackers er anno 2023 een boeiend boek over publiceerde met de veelzeggende titel ‘Own your story – or someone else will’ waarin ze oproept om een sterk persoonlijk merk uit te bouwen en dit als basis voor uw narratief in te zetten.
In aflevering 63 van Brand Breakfast bespreekt ze met Stef hoe personal branding als concept evolueerde op een decennium, wat de meerwaarde is van een sterk personal brand voor mensen én merken, wat de rol van sociale media is en welk belang klassiek netwerken nog speelt in digitale tijden. Ze duiken in clichés (personal branding is alleen voor celebrities!) en mythes (personal branding werkt alleen voor extraverten!) en geven concrete handvaten mee om op authentieke wijze aan thought leadership te doen.
Episode 62: inclusie, diversiteit en empathie met Naïma Lafrarchi
In aflevering 62 ontvangen we academica, onderzoekster, keynote speaker en specialiste in diversiteitsmanagement Naïma Lafrarchi. Nadat ze een tijdje geleden samen met Stef te gast was in een podcast over de toekomst van diversiteit, bleek het duo nog lang niet uitgepraat. Daarom duiken ze in de meerwaarde van inclusie voor uw employer brand en marketing.
Tijdens deze episode hebben ze het over het verschil tussen diversiteit en inclusie en beslissen we dat de “war for talent” eigenlijk geen ideale terminologie is om talenten te overtuigen van uw aantrekkelijkheid als organisatie. Daarnaast filosoferen we over authenticiteit en de rol in inclusieve marketing en fenomenen als pink- en rainbowwashing. Tenslotte bespreken we de meerwaarde van authentieke diversiteit en vragen ons af of empathische leiders per definitie ook rendabeler merken in de markt kunnen zetten.
Episode 61: LinkedIn, content strategy en personal branding met Erendiz Ates (AZ Solutions)
In aflevering 61 hebben we Erendiz Ates van AZ Solutions te gast, de ongekroonde LinkedIn koning van Vlaanderen. Niemand kent zijn weg zo goed op het platform als deze enthousiaste en gepassioneerde trainer en adviseur.
Vanzelfsprekend hebben we het met hem over de magie en de mogelijkheden van LinkedIn. We vragen hem hoe we als volleerde personal brands onze profielen moeten opbouwen, ontdekken dat we met een minimum aan moeite en inspiratie al tot de top 1% van de gebruikers horen, en vernemen of het inschakelen van AI om posts voor ons te schrijven een goed plan is.
Daarnaast filosoferen we over het nut van company pages en de verschillende secties op een persoonlijk profiel, maar ook over hoe we het beste ons digitale netwerk uitbreiden via een al dan niet betalende versie van dit snel groeiende platform.
Episode 60: humor in branding, merknamen en de emotie bij verdwenen merken
Na een verkwikkende zomerstop zijn we er weer helemaal terug. Michaël en Stef starten hun zesde jaargang als podcasters door het over drie actuele branding topics te hebben en te bespreken wat hen de voorbije weken en maanden opviel in de wereld van merken en marketing.
Eerst hebben ze het over de talk van Jonathan Loeys op OMConference 2023, waarin hij als strateeg het publiek meenam in de meerwaarde van humor in branding en marketing. Michaël deelt zijn key findings op basis van de keynote en aan de hand van een reeks cases bespreken ook wij welke rol humor kan spelen voor uw merk.
Vervolgens hebben ze het over merknamen, meer bepaald over een onderzoek dat stelt dat verkeerd gespelde merknamen (denk Lyft, Flavr, Mntn Dw, …) een nefaste impact hebben op het vertrouwen van potentiële klanten. We ontdekken waarom onze hersenen geen fan zijn van deze “fout” geschreven brand names, waarom complexe namen evenmin vertrouwen opwekken en waarom iemand met een bijzonder gespelde naam minder verdient.
Tenslotte duiken we in de controverse die keer op keer ontstaat wanneer organisaties beslissen om populaire merken als Pirato, Cara Pils, Speculoos of Twix te schrappen. Telkens laaien de emoties hoog op, en we onderzoeken hoe dat komt en welke lessen merken moeten trekken uit de publieke verontwaardiging bij hun doelgroepen.
Episode 59: Jubileumaflevering met het beste uit 5 jaar Brand Breakfast
Bijna dag op dag 5 jaar geleden, op 28 juni 2018, ging de eerste aflevering van Brand Breakfast online. We misten bij Pavlov een degelijke, Nederlandstalige podcast over branding en marketing en besloten er immers zelf maar een te gaan maken. Met twee basismicrofoons en een USB-mengpaneeltje waagden Stef en Michaël zich aan het audio-avontuur.
Vijf jaar en net geen 60 afleveringen later mogen we terugkijken op een mooie catalogus aan episodes over de meest uiteenlopende branding topics, en meteen ook op een impressionante reeks gasten die plaats namen voor onze – intussen professionele – microfoon.
Om deze verjaardag de nodige luister bij te zetten, doken Michaël en Stef in al die uren aan opnames om er hun favoriete, meest inspirerende en opvallendste fragmenten uit te selecteren. De uiteindelijke selectie van 8 fragmenten beluisteren we graag nog eens samen met jullie, en voorzien we meteen van een bijkomend woordje commentaar.
In deze jubileumaflevering komen verschillende inzichten aan bod. Zo herinneren we ons hoe Taha Riani (episode 28) erin slaagde onze blik op diversiteit grondig te veranderen, bespreken we met Tim Gielen (episode 44) hoe de winkel van de toekomst eruit ziet en worden we gechallenged in onze customer centric aanpak door Stéphanie Duval en Nele Pieters (episode 26). We ontdekken waarom KMO marketing niet altijd van een leien dakje loopt met Jo Deferm (episode 36), duiken in de succesfactoren van employer branding en merkcultuur met Tom De Wachter (episode 23) en vragen aan Chloé Van Elsen of een merk sexy moet zijn om een aantrekkelijk verhaal te kunnen vertellen (episode 50). Vervolgens constateren we dat Thierry Geerts geen vrijblijvende voorvechter is van alle technologische evolutie (episode 31) en leren we van Peter De Keyzer (episode 14) dat macht zilver is en invloed goud.
Veel inspiratie gewenst, dank voor het trouwe luisteren en tot na de zomervakantie voor de volgende vijf jaar!
Episode 58: Sales, marketing en pricing met Aaron Pollet (Nimium)
Een sterk merk uitbouwen is één zaak, het verkocht krijgen is vaak nog een ander paar mouwen. In aflevering 58 hebben we daarom marketeer en sales-expert Aaron Pollet van Project Nimium te gast. Samen duiken we in het belang van een solide salesstrategie en leggen we de link tussen branding, marketing en verkoop.
Zo bespreken we wat een realistische manier is om de violen met een “joint action plan” tussen de verschillende client facing silo’s gelijk te stemmen en leren we dat cold calling allesbehalve dood is – tenminste als het goed wordt aangepakt. We hebben het over de meerwaarde van een doordachte merk- en marketingstrategie in het aantrekken van relevante leads en worden we fan van serviant sales als tactiek. En we ontdekken hoe je aan klantretentie doet aan de hand van waardevolle relaties en onthullen de geheimen van price anchoring. Kortom: een niet te missen aflevering voor merken die hun business development naar het volgende level willen brengen.
Episode 57: AI special over de impact van artificial intelligence op merken
Voor één keer laten we de inleiding van onze aflevering – een special over AI – over aan ChatGPT. Die zegt alvast het volgende over episode 57 van Brand Breakfast:
“Welkom bij de 57e aflevering van de Brand Breakfast podcast, dé Nederlandstalige podcast over branding en marketing. Vandaag bespreken we een onderwerp dat steeds belangrijker wordt in de wereld van merken en organisaties: de mogelijkheden en gevaren van AI. Als merkstrategen delen Michaël en Stef hun inzichten over hoe AI de toekomst van branding en marketing zal beïnvloeden. AI biedt namelijk enorme kansen om het merkverhaal te versterken en de klantervaring te verbeteren, maar tegelijkertijd brengt het ook risico’s met zich mee, zoals dataveiligheid en privacyproblemen.
In deze aflevering zullen we de impact van AI op merken en organisaties verkennen en de uitdagingen bespreken waarmee bedrijven worden geconfronteerd bij het gebruik van deze technologie. Dus zet je schrap voor een interessante en informatieve discussie over de toekomst en de rol van AI in branding en marketing!”
We hadden het zelf wellicht niet beter kunnen zeggen. 😉
Episode 56: Nudging, overtuigen en beïnvloeding met Reinout Van Zandycke (Exposure)
Weet u precies wat het ankereffect is, hoe u loss aversion kan gebruiken om gedrag te sturen, hoe het komt dat social proof zo’n krachtige overtuiger is en hoe de wet van de wederkerigheid zorgt voor een hogere gunfactor? In episode 56 van Brand Breakfast ontvangen we Reinout Van Zandycke van Exposure en komen al deze tactieken uitgebreid aan bod. Zo bespreken we de impact van nudging bij het beïnvloeden van interne en externe doelgroepen en ontdekken we waar de ethische grens met sludging precies ligt. We grasduinen doorheen relevante cases en frappante voordelen en zoeken de limieten van de persuasieve technieken op.
Episode 55: KMO marketing, funnel fit en magnetic offers met Veronika Zonova (Kolonel Kastor)
In aflevering 55 ontvangen we marketing-wervelwind Veronika Zonova (Kolonel Kastor), gespecialiseerd in marketingstrategie voor KMO’s. We hebben het over waarom marketing vaak zo moeilijk en weinig rendabel lijkt voor kleinere merken, hoe de typische marketingmix er best uitziet en welke valkuilen absoluut te vermijden zijn. Er is in elk geval hoop, volgens Veronika komt er een moment dat merken het licht zien, en dan is er alleen maar vooruitgang mogelijk.
We duiken ook in manieren om de funnel te fixen om de juiste klanten aan te trekken met de juiste boodschap op het juiste moment, en verdiepen ons samen in het definiëren van een magnetic offer als onderdeel van een geslaagde pitch voor uw merk.
Episode 54: de Relatie Renaissance met Stef Verbeeck (Pavlov)
In aflevering 54 van onze Brand Breakfast podcast doen we eens iets helemaal anders. Doorgaans is Stef één van onze hosts, maar deze keer laat hij zich door Michaël uitzonderlijk het vuur aan de schenen leggen naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek Relatie Renaissance.
Ze hebben het dus over de paradoxen en deugden uit het boek en bespreken welke stappen merken moeten zetten om een relationeel merk te ontwikkelen. Daarbij filosoferen ze over de rol van digitalisering en rationalisering, bestuderen ze waarom er een afstand bestaat tussen merken en hun klanten, en bespreken ze het succesvol uitbouwen van een merk op basis van empathie en menselijkheid.
Relatie Renaissance verschijnt in februari 2023 bij Pelckmans en is te koop via relatierenaissance.be of uw favoriete boekhandel.
Episode 53: perceptie van kleine merken, employee advocacy en online hate speech
In de laatste aflevering van 2022 duiken Michaël en Stef samen in de Brand Breakfast studio om branding topics te bespreken die hen recent zijn opgevallen.
In een eerste segment vragen ze zich af of size matters, meer bepaald of het ertoe doet of je een klein of groot merk vertegenwoordigt. Uit een recent onderzoek blijkt namelijk dat het vertrouwen in kleine merken groter is en dat ze de perceptie opwekken van nabijer, menselijker en kwalitatiever te zijn.
Vervolgens verdiepen ze zich in employee advocacy, ofwel manieren om van je medewerkers echte ambassadeurs te maken van je merk naar de buitenwereld. In tijden van schaarste op de arbeidsmarkt geen overbodige luxe voor merken, want enthousiaste en zichtbare medewerkers zijn een enorme troef voor organisaties.
Tenslotte ontdekken ze dat online hate speech de afgelopen drie jaar met liefst 38% is toegenomen volgens een onderzoek van Brandwatch. Ze bespreken de oorzaken en remedies, onder andere aan de hand van het Hier Niet charter dat binnenkort gelanceerd wordt.
Episode 52: lead generation, content en digitale marketing met Matteo Van Mol (Websteak)
In aflevering 52 van Brand Breakfast waagt Stef zich samen met expert ter zake Matteo Van Mol (Websteak) in de wondere wereld van de digitale marketing en lead generation – of beter: revenue generation zoals Matteo dat liever noemt.
Ze bespreken samen waarom veel online campagnes om leads te genereren verkeerd inzetten op enkel de 3% van de doelgroep die klaar is om te kopen en daarbij bovendien vooral uitblinken in het blindelings verzamelen van contactgegevens om daar vervolgens weinig nuttig mee te doen. Matteo ligt de duurzame alternatieven toe voor dergelijke verouderde tactieken en omschrijft hoe content kan renderen in een wereld waar GDPR, evoluerende cookie-wetgeving en nieuwe media als TikTok of het metaverse.
We delen onze opvallend gezamenlijke visie op interne silo’s tussen sales en marketing met elkaar en ontdekken hoe de medewerkers en targets op elkaar afgestemd kunnen worden om op een harmonieuze manier relaties uit te bouwen met (potentiële) klanten op elk moment van de customer journey. Tenslotte debatteren we over de rol van sterke merken in content, en hoe die content ontwikkeld kan worden om op langere termijn merkondersteunend werk te verrichten.
Episode 51: CX in crisistijden, beurzen en country of origin branding
Aflevering 51 brengt onze hosts Stef en Michaël eindelijk weer eens samen voor de microfoon. Samen bespreken ze actuele topics uit de wereld van merkstrategie en klantbeleving.
Zo vragen ze zich af hoe merken moeten communiceren in tijden van crisis nu zowel zij als hun klanten geconfronteerd worden met recessie, oorlog en inflatie. Daarna vragen ze zich openlijk af of deelnemen aan een beurs nog wel meerwaarde heeft voor merken in tijden waarin beleving en digitale interacties de norm zijn geworden.
Tenslotte verdiepen ze zich in het fenomeen van country of origin branding, waarbij merken bewust uitpakken met hun land van herkomst met als bedoeling maximaal gebruik te maken van het halo-effect.
Episode 50: storytelling en storydoing met Chloé Van Elsen (Aris & Totell)
Na een zomerstop van 2 maanden ontvangen we in aflevering 50 van Brand Breakfast meteen een topper van een externe gast. Chloé Van Elsen van Aris & Totell is expert in storytelling, en in het omzetten van verhalen in belevingen en tastbare meerwaarde voor merken. Samen hebben we het over de rol van sterke verhalen voor merken en bespreken we waarom niet alle content meteen authentieke storytelling is.
We filosoferen over de impact van verhalen op het uitdragen van betekenis en brand purpose, en hoe een story-strategie bijdraagt aan een solide merkcultuur. We duiken in cases van merken die uitblinken in verhalen vertellen (Efteling, anyone?) en ontleden de best practices voor merken die geen gigantisch marketingbudget hebben maar toch verwondering willen creëren bij hun relevante doelgroepen. Tenslotte ontdekken we waarom consistentie en emotie helpen merken customer centric te maken – al dan niet door klanten de held van het verhaal te maken – en doorlopen we het stappenplan om een verhaal te construeren voor uw merk.