Brand Breakfastdé maandelijkse branding podcast
Duik samen met de merkexperts van Pavlov en hun gasten in de wereld van branding en marketing en haal elke maand weer meer uit uw merk.

Episode 62: inclusie, diversiteit en empathie met Naïma Lafrarchi
In aflevering 62 ontvangen we academica, onderzoekster, keynote speaker en specialiste in diversiteitsmanagement Naïma Lafrarchi. Nadat ze een tijdje geleden samen met Stef te gast was in een podcast over de toekomst van diversiteit, bleek het duo nog lang niet uitgepraat. Daarom duiken ze in de meerwaarde van inclusie voor uw employer brand en marketing.
Tijdens deze episode hebben ze het over het verschil tussen diversiteit en inclusie en beslissen we dat de “war for talent” eigenlijk geen ideale terminologie is om talenten te overtuigen van uw aantrekkelijkheid als organisatie. Daarnaast filosoferen we over authenticiteit en de rol in inclusieve marketing en fenomenen als pink- en rainbowwashing. Tenslotte bespreken we de meerwaarde van authentieke diversiteit en vragen ons af of empathische leiders per definitie ook rendabeler merken in de markt kunnen zetten.

Episode 61: LinkedIn, content strategy en personal branding met Erendiz Ates (AZ Solutions)
In aflevering 61 hebben we Erendiz Ates van AZ Solutions te gast, de ongekroonde LinkedIn koning van Vlaanderen. Niemand kent zijn weg zo goed op het platform als deze enthousiaste en gepassioneerde trainer en adviseur.
Vanzelfsprekend hebben we het met hem over de magie en de mogelijkheden van LinkedIn. We vragen hem hoe we als volleerde personal brands onze profielen moeten opbouwen, ontdekken dat we met een minimum aan moeite en inspiratie al tot de top 1% van de gebruikers horen, en vernemen of het inschakelen van AI om posts voor ons te schrijven een goed plan is.
Daarnaast filosoferen we over het nut van company pages en de verschillende secties op een persoonlijk profiel, maar ook over hoe we het beste ons digitale netwerk uitbreiden via een al dan niet betalende versie van dit snel groeiende platform.

Episode 60: humor in branding, merknamen en de emotie bij verdwenen merken
Na een verkwikkende zomerstop zijn we er weer helemaal terug. Michaël en Stef starten hun zesde jaargang als podcasters door het over drie actuele branding topics te hebben en te bespreken wat hen de voorbije weken en maanden opviel in de wereld van merken en marketing.
Eerst hebben ze het over de talk van Jonathan Loeys op OMConference 2023, waarin hij als strateeg het publiek meenam in de meerwaarde van humor in branding en marketing. Michaël deelt zijn key findings op basis van de keynote en aan de hand van een reeks cases bespreken ook wij welke rol humor kan spelen voor uw merk.
Vervolgens hebben ze het over merknamen, meer bepaald over een onderzoek dat stelt dat verkeerd gespelde merknamen (denk Lyft, Flavr, Mntn Dw, …) een nefaste impact hebben op het vertrouwen van potentiële klanten. We ontdekken waarom onze hersenen geen fan zijn van deze “fout” geschreven brand names, waarom complexe namen evenmin vertrouwen opwekken en waarom iemand met een bijzonder gespelde naam minder verdient.
Tenslotte duiken we in de controverse die keer op keer ontstaat wanneer organisaties beslissen om populaire merken als Pirato, Cara Pils, Speculoos of Twix te schrappen. Telkens laaien de emoties hoog op, en we onderzoeken hoe dat komt en welke lessen merken moeten trekken uit de publieke verontwaardiging bij hun doelgroepen.

Episode 59: Jubileumaflevering met het beste uit 5 jaar Brand Breakfast
Bijna dag op dag 5 jaar geleden, op 28 juni 2018, ging de eerste aflevering van Brand Breakfast online. We misten bij Pavlov een degelijke, Nederlandstalige podcast over branding en marketing en besloten er immers zelf maar een te gaan maken. Met twee basismicrofoons en een USB-mengpaneeltje waagden Stef en Michaël zich aan het audio-avontuur.
Vijf jaar en net geen 60 afleveringen later mogen we terugkijken op een mooie catalogus aan episodes over de meest uiteenlopende branding topics, en meteen ook op een impressionante reeks gasten die plaats namen voor onze – intussen professionele – microfoon.
Om deze verjaardag de nodige luister bij te zetten, doken Michaël en Stef in al die uren aan opnames om er hun favoriete, meest inspirerende en opvallendste fragmenten uit te selecteren. De uiteindelijke selectie van 8 fragmenten beluisteren we graag nog eens samen met jullie, en voorzien we meteen van een bijkomend woordje commentaar.
In deze jubileumaflevering komen verschillende inzichten aan bod. Zo herinneren we ons hoe Taha Riani (episode 28) erin slaagde onze blik op diversiteit grondig te veranderen, bespreken we met Tim Gielen (episode 44) hoe de winkel van de toekomst eruit ziet en worden we gechallenged in onze customer centric aanpak door Stéphanie Duval en Nele Pieters (episode 26). We ontdekken waarom KMO marketing niet altijd van een leien dakje loopt met Jo Deferm (episode 36), duiken in de succesfactoren van employer branding en merkcultuur met Tom De Wachter (episode 23) en vragen aan Chloé Van Elsen of een merk sexy moet zijn om een aantrekkelijk verhaal te kunnen vertellen (episode 50). Vervolgens constateren we dat Thierry Geerts geen vrijblijvende voorvechter is van alle technologische evolutie (episode 31) en leren we van Peter De Keyzer (episode 14) dat macht zilver is en invloed goud.
Veel inspiratie gewenst, dank voor het trouwe luisteren en tot na de zomervakantie voor de volgende vijf jaar!

Episode 58: Sales, marketing en pricing met Aaron Pollet (Nimium)
Een sterk merk uitbouwen is één zaak, het verkocht krijgen is vaak nog een ander paar mouwen. In aflevering 58 hebben we daarom marketeer en sales-expert Aaron Pollet van Project Nimium te gast. Samen duiken we in het belang van een solide salesstrategie en leggen we de link tussen branding, marketing en verkoop.
Zo bespreken we wat een realistische manier is om de violen met een “joint action plan” tussen de verschillende client facing silo’s gelijk te stemmen en leren we dat cold calling allesbehalve dood is – tenminste als het goed wordt aangepakt. We hebben het over de meerwaarde van een doordachte merk- en marketingstrategie in het aantrekken van relevante leads en worden we fan van serviant sales als tactiek. En we ontdekken hoe je aan klantretentie doet aan de hand van waardevolle relaties en onthullen de geheimen van price anchoring. Kortom: een niet te missen aflevering voor merken die hun business development naar het volgende level willen brengen.

Episode 57: AI special over de impact van artificial intelligence op merken
Voor één keer laten we de inleiding van onze aflevering – een special over AI – over aan ChatGPT. Die zegt alvast het volgende over episode 57 van Brand Breakfast:
“Welkom bij de 57e aflevering van de Brand Breakfast podcast, dé Nederlandstalige podcast over branding en marketing. Vandaag bespreken we een onderwerp dat steeds belangrijker wordt in de wereld van merken en organisaties: de mogelijkheden en gevaren van AI. Als merkstrategen delen Michaël en Stef hun inzichten over hoe AI de toekomst van branding en marketing zal beïnvloeden. AI biedt namelijk enorme kansen om het merkverhaal te versterken en de klantervaring te verbeteren, maar tegelijkertijd brengt het ook risico’s met zich mee, zoals dataveiligheid en privacyproblemen.
In deze aflevering zullen we de impact van AI op merken en organisaties verkennen en de uitdagingen bespreken waarmee bedrijven worden geconfronteerd bij het gebruik van deze technologie. Dus zet je schrap voor een interessante en informatieve discussie over de toekomst en de rol van AI in branding en marketing!”
We hadden het zelf wellicht niet beter kunnen zeggen. 😉

Episode 56: Nudging, overtuigen en beïnvloeding met Reinout Van Zandycke (Exposure)
Weet u precies wat het ankereffect is, hoe u loss aversion kan gebruiken om gedrag te sturen, hoe het komt dat social proof zo’n krachtige overtuiger is en hoe de wet van de wederkerigheid zorgt voor een hogere gunfactor? In episode 56 van Brand Breakfast ontvangen we Reinout Van Zandycke van Exposure en komen al deze tactieken uitgebreid aan bod. Zo bespreken we de impact van nudging bij het beïnvloeden van interne en externe doelgroepen en ontdekken we waar de ethische grens met sludging precies ligt. We grasduinen doorheen relevante cases en frappante voordelen en zoeken de limieten van de persuasieve technieken op.

Episode 55: KMO marketing, funnel fit en magnetic offers met Veronika Zonova (Kolonel Kastor)
In aflevering 55 ontvangen we marketing-wervelwind Veronika Zonova (Kolonel Kastor), gespecialiseerd in marketingstrategie voor KMO’s. We hebben het over waarom marketing vaak zo moeilijk en weinig rendabel lijkt voor kleinere merken, hoe de typische marketingmix er best uitziet en welke valkuilen absoluut te vermijden zijn. Er is in elk geval hoop, volgens Veronika komt er een moment dat merken het licht zien, en dan is er alleen maar vooruitgang mogelijk.
We duiken ook in manieren om de funnel te fixen om de juiste klanten aan te trekken met de juiste boodschap op het juiste moment, en verdiepen ons samen in het definiëren van een magnetic offer als onderdeel van een geslaagde pitch voor uw merk.

Episode 54: de Relatie Renaissance met Stef Verbeeck (Pavlov)
In aflevering 54 van onze Brand Breakfast podcast doen we eens iets helemaal anders. Doorgaans is Stef één van onze hosts, maar deze keer laat hij zich door Michaël uitzonderlijk het vuur aan de schenen leggen naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek Relatie Renaissance.
Ze hebben het dus over de paradoxen en deugden uit het boek en bespreken welke stappen merken moeten zetten om een relationeel merk te ontwikkelen. Daarbij filosoferen ze over de rol van digitalisering en rationalisering, bestuderen ze waarom er een afstand bestaat tussen merken en hun klanten, en bespreken ze het succesvol uitbouwen van een merk op basis van empathie en menselijkheid.
Relatie Renaissance verschijnt in februari 2023 bij Pelckmans en is te koop via relatierenaissance.be of uw favoriete boekhandel.

Episode 53: perceptie van kleine merken, employee advocacy en online hate speech
In de laatste aflevering van 2022 duiken Michaël en Stef samen in de Brand Breakfast studio om branding topics te bespreken die hen recent zijn opgevallen.
In een eerste segment vragen ze zich af of size matters, meer bepaald of het ertoe doet of je een klein of groot merk vertegenwoordigt. Uit een recent onderzoek blijkt namelijk dat het vertrouwen in kleine merken groter is en dat ze de perceptie opwekken van nabijer, menselijker en kwalitatiever te zijn.
Vervolgens verdiepen ze zich in employee advocacy, ofwel manieren om van je medewerkers echte ambassadeurs te maken van je merk naar de buitenwereld. In tijden van schaarste op de arbeidsmarkt geen overbodige luxe voor merken, want enthousiaste en zichtbare medewerkers zijn een enorme troef voor organisaties.
Tenslotte ontdekken ze dat online hate speech de afgelopen drie jaar met liefst 38% is toegenomen volgens een onderzoek van Brandwatch. Ze bespreken de oorzaken en remedies, onder andere aan de hand van het Hier Niet charter dat binnenkort gelanceerd wordt.

Episode 52: lead generation, content en digitale marketing met Matteo Van Mol (Websteak)
In aflevering 52 van Brand Breakfast waagt Stef zich samen met expert ter zake Matteo Van Mol (Websteak) in de wondere wereld van de digitale marketing en lead generation – of beter: revenue generation zoals Matteo dat liever noemt.
Ze bespreken samen waarom veel online campagnes om leads te genereren verkeerd inzetten op enkel de 3% van de doelgroep die klaar is om te kopen en daarbij bovendien vooral uitblinken in het blindelings verzamelen van contactgegevens om daar vervolgens weinig nuttig mee te doen. Matteo ligt de duurzame alternatieven toe voor dergelijke verouderde tactieken en omschrijft hoe content kan renderen in een wereld waar GDPR, evoluerende cookie-wetgeving en nieuwe media als TikTok of het metaverse.
We delen onze opvallend gezamenlijke visie op interne silo’s tussen sales en marketing met elkaar en ontdekken hoe de medewerkers en targets op elkaar afgestemd kunnen worden om op een harmonieuze manier relaties uit te bouwen met (potentiële) klanten op elk moment van de customer journey. Tenslotte debatteren we over de rol van sterke merken in content, en hoe die content ontwikkeld kan worden om op langere termijn merkondersteunend werk te verrichten.

Episode 51: CX in crisistijden, beurzen en country of origin branding
Aflevering 51 brengt onze hosts Stef en Michaël eindelijk weer eens samen voor de microfoon. Samen bespreken ze actuele topics uit de wereld van merkstrategie en klantbeleving.
Zo vragen ze zich af hoe merken moeten communiceren in tijden van crisis nu zowel zij als hun klanten geconfronteerd worden met recessie, oorlog en inflatie. Daarna vragen ze zich openlijk af of deelnemen aan een beurs nog wel meerwaarde heeft voor merken in tijden waarin beleving en digitale interacties de norm zijn geworden.
Tenslotte verdiepen ze zich in het fenomeen van country of origin branding, waarbij merken bewust uitpakken met hun land van herkomst met als bedoeling maximaal gebruik te maken van het halo-effect.

Episode 50: storytelling en storydoing met Chloé Van Elsen (Aris & Totell)
Na een zomerstop van 2 maanden ontvangen we in aflevering 50 van Brand Breakfast meteen een topper van een externe gast. Chloé Van Elsen van Aris & Totell is expert in storytelling, en in het omzetten van verhalen in belevingen en tastbare meerwaarde voor merken. Samen hebben we het over de rol van sterke verhalen voor merken en bespreken we waarom niet alle content meteen authentieke storytelling is.
We filosoferen over de impact van verhalen op het uitdragen van betekenis en brand purpose, en hoe een story-strategie bijdraagt aan een solide merkcultuur. We duiken in cases van merken die uitblinken in verhalen vertellen (Efteling, anyone?) en ontleden de best practices voor merken die geen gigantisch marketingbudget hebben maar toch verwondering willen creëren bij hun relevante doelgroepen. Tenslotte ontdekken we waarom consistentie en emotie helpen merken customer centric te maken – al dan niet door klanten de held van het verhaal te maken – en doorlopen we het stappenplan om een verhaal te construeren voor uw merk.